dinsdag 17 januari 2012

Middeleeuwse moraliteit meets Scrooge in moderne tijd
Een oud stuk dat ik nog op mijn computer vond. Stamt geloof ik van een schrijfuitdaging waarbij in 20 minuten een scene geschreven moest worden over één gegeven onderwerp. Vooraf wil ik alvast mijn excuses aanbieden voor het enigszins banale taalgebruik en absoluut simplistisch en belabberd rijmschema.

Scene
Een jongen in zijn kamer

Ik ben alweer een tijdje sip
Zit al een tijdje in een dip?
Waar ligt het aan?
Ik ben ontdaan
Misschien is het mijn tangaslip?

Hij is zomaar een beetje zwart of wit
Getuigt dus niet van zo veel pit
En trekt omhoog
Bij de spanningsboog
Echt onhandig als je zit!

Een verschijning van een vrouw weerspiegelt in zijn kleine televisie

Naar de winkel, vlug en gauw
En weg is zó –Die dip van jou!

Een nieuwe verschijning dient zich aan in de weerspiegeling van een flesje water

Uit dè broekske
Weg ermee
Dan is jouw Imke
Al snel tevree

Een derde verschijning volgt wanneer hij geschrokken in de spiegel kijkt
Deze verschijning verschijnt met een scala aan verschillend ondergoed

Dit niet aan
Nee, uit dat ding
Dit nu proberen
Nee, wég die string!
Dat kan echt niet
Hier, dit proberen
Gatver, niet deze
En díe zijn niet voor heren!

Verschijning vier weerspiegelt in de voet van zijn bed, waar hij uit angst halfnaakt onder is gedoken. De voorgaande drie vallen tijdens de tweede regel in.

Kom op – je kunt het
Wij geloven echt in jou
Daarom krijg jij nu een kijkje
In het binnenste van de vrouw
Het is heel simpel
Heel banaal
Het is ook echt
Geen lang verhaal:
Wil je graag een wip
Dan weg met je tangaslip!

De verschijningen verdwijnen…De jongen kijkt even naar zichzelf

Goede raad werd mij gegeven
Nu zal ik beteren mijne leven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten