woensdag 24 februari 2010

Zo, hier is er weer eentje voor de geinteresseerden. Hij is geinspireerd/gebaseerd op en door 'Los' van Toneelgroep Oostpool - de ongemakkelijkheid op feestjes waar vreemde met elkaar moeten praten, over alles, over niets, maar voornamelijk over niets...


A bruiloftsganger [BRUILOFTSGANGER]
B vader van de bruid [VADER B]
C moeder bruidegom [MOEDER BG]
D moeder van de bruid [MOEDER BG]
E familielid (onbekend) [FAMILIELID]

BRUILOFTSGANGER
Zo

VADER B
Zo

MOEDER BG
Zo

BRUILOFTSGANGER
En u was?

VADER B
De vader

BRUILOFTSGANGER
Oh, de vader

VADER B
Ja

BRUILOFTSGANGER
Van de bruid?

VADER B
Ja

[stilte]

MOEDER BG
Zag er mooi uit, vandaag

BRUILOFTSGANGER
Nou

VADER B
Nou

MOEDER BG
Nou

[stilte]

BRUILOFTSGANGER
Wie was u ook weer?

MOEDER BG
De moeder

BRUILOFTSGANGER
Oh, de moeder
[stilte]
Van de bruid, of…?

MOEDER BG
De moeder van de bruidegom

BRUILOFTSGANGER
Ook heel mooi

VADER B
Zeker mooi

MOEDER BG
Nou

[stilte]

BRUILOFTSGANGER
Is het nou roomwit, of…?

VADER B
Spierwit

MOEDER BG
Spierwit?

BRUILOFTSGANGER
Zeker? Ik vind het meer lichtbeige

VADER B
Nee, het is toch echt duidelijk…

MOEDER BG
Spierwit?

VADER B
Inderdaad

BRUILOFTSGANGER
Nu je het zegt

MOEDER BG
Spierwit

VADER B
Dat zeg ik

MOEDER BG
Nee, maar…spier?
Hoe bedoelt u dat?

BRUILOFTSGANGER
Helemaal wit

VADER B
Wasmachinewit!

MOEDER BG
Oh, dan.
[stilte]
Maar dan vind ik het eigenlijk ook meer richting beige gaan…
Off white zeg maar
Vergelijk maar met mijn bloes, die is toch echt…

BRUILOFTSGANGER
Spierwit

VADER B
Zó uit de wasmachine!

MOEDER BG
Inderdaad

BRUILOFTSGANGER
Precies
[stilte]
Die moet je nooit te heet wassen, hè
[stilte]

Witte bloezen

MOEDER BG
Dat krimpt!

VADER B
Vreselijk als dat gebeurt, inderdaad

BRUILOFTSGANGER
Dat is me al [telt] ...te vaak overkomen

MOEDER BG
Daarom moet je altijd op 30 graden wassen. Behalve lingerie natuurlijk, dat doe je altijd…

BRUILOFTSGANGER
Met de handwas

MOEDER BG
Met de handwas?
Nee!
Lingerie was je altijd op 60 graden
Met de hand?
Pffft

VADER B
Nee toch

MOEDER B
Hou op, joh

BRUILOFTSGANGER
Schei uit zeg
[stilte]
En hoe laat beginnen de speeches?

VADER B
Half

MOEDER BG
Tien

BRUILOFTSGANGER
Half tien

VADER B
Ja

MOEDER BG
Genau!

BRUILOFTSGANGER
Zouden de Duitsers zeggen. Hè, dat is nu!

VADER B
Zag je haar net de microfoon niet testen

MOEDER B
Mijn kindje! God, wat is ze prachtig

BRUILOFTSGANGER
Nou

VADER B
Nou

MOEDER BG
Nou

MOEDER B
Uw zoon mag er ook best wezen
Zo zie je maar wat Piek Fijn met een mens kan doen

MOEDER BG
En zo zie je maar wat Sonja al niet met een maatje 42 kan doen…

MOEDER B
Beweert u
Nee toch
Dat mijn engel
Dík is?

MOEDER BG
Dik is…dik is…dat is misschien een groot…haha…woord
Dik wás is wellicht beter op zijn plaats

MOEDER B
De bouw van haar vader
Niets aan te doen

MOEDER BG
En toch
U hebt haar samen opgevoed

MOEDER B
[moppert nog net wat]

BRUILOFTSGANGER
Aah, ze gaan beginnen!

VADER B
Sssht!

MOEDER BG
Wees zelf eens stil!

MOEDER B
He, rustig! Het begint!

[bruid houdt speech]

MOEDER BG
Heel mooi gedaan, meid.
Tante Karla zou trots op haar geweest zijn.
Jullie weten dat zij geholpen heeft?

MOEDER B
Karla? Van de verjaardag van Rudolf dat gezellige oude mens? Zeg, hoe is het daarmee?
Ik kan me herinneren dat we heel gezellig aan de klets…

MOEDER BG
Dood

VADER B
Dood?

MOEDER B
Dood?

BRUILOFTSGANGER
Wie is er dood?

MOEDER B
Tante Karla klaarblijkelijk

FAMILIELID [op rij ervoor]Wa zedde gij? ’s Tante Karla d’r vantussen? Wanneer is dè dan wel nie gebeurd?

MOEDER B
Ja, wanneer?

BRUILOFTSGANGER
Wie is Karla?

VADER B
Is het echt waar? Wanneer dan?

MOEDER BG
Ja!
Paar dagen geleden

MOEDER B
Ongelofelijk!

MOEDER BG
Nou ze weten niet precies
Wanneer enzo
Vonden haar onder aan de trap
Hoofd kapot
Kunstgebit twee kamers verderop op de haardmantel
En vlekken bloed die er in dat tapijt zaten
Het was een heus drama

BRUILOFTSGANGER
Die vlekken
Och jee
Die krijgt ze er nooit meer uit
Bloed is echt
Een dooddoener voor je kleed
Oh
Dood – doener
Sorry

FAMILIELID
Afschuwelijk

MOEDER BG
Gewoonweg
gruwelijk

[stilte]

BRUILOFTSGANGER
Wat
Uh
Was het voor
Kleed?

MOEDER BG
Perzisch

BRUILOFTSGANGER
Ah
Perzisch
Dat is
[stilte]
Erg duur

MOEDER B
Ik kan het niet bevatten
En dan toch trouwen
Een … wat was het… paar dagen later

MOEDER BG
Blijkbaar mocht het de pret niet drukken

MOEDER B
De pret?

FAMILIELID
Behoorlijke domper
Op de feestvreugd
As ik et zegge mag

BRUILOFTSGANGER
Inderdaad

VADER B
Gelijk heb je

MOEDER B
Absoluut correct
Moeten wij nu nog feestvieren

MOEDER BG
Dat zou Karla gewild hebben
En blijkbaar onze kinderen ook

BRUILOFTSGANGER
Ja toch

VADER B
Zeker

MOEDER B
Klopt als een bus

BRUILOFTSGANGER
Een omnibus

MOEDER B


BRUILOFTSGANGER
Een omnibus
Je weet wel
Een reeks van iets
Meestal boeken
Series

MOEDER B
Dit is toch een feest
Ja toch, dit is toch een feest
Ik hoor dood
Dood gesprek
Allemaal stil
Eindelijk

BRUILOFTSGANGER
Heb jij een favoriet boek
In de sfeer van

MOEDER B
Moet dit nu

BRUILOFTSGANGER
De omnibus
Bedoel ik
Ik dacht
Misschien heb je er één
En wil je er iets over zeggen

VADER B
Niet echt
Jij wel

BRUILOFTSGANGER
Nee
Of wacht
Ik doe wel cliché
Turks Fruit

VADER B
Ah Turks Fruit
Ja
Ken ik
Van naam
Schijnt mooi te zijn
[stilte]

Vond je het mooi?

BRUILOFTSGANGER
Ja
Zeker

MOEDER BG
Iemand nog een kop koffie?
Niemand
Moeten jullie niet nog even
Bijtanken
Bijkletsen met koffie
Met een kletskop
Ofzo
De dag is nog lang
Jong
Wat kan het schelen

FAMILIELID
Ik dach’ da ze gezegd hadde da et zo klaar was?

BRUILOFTSGANGER
Daar staat mij ook wat van bij

MOEDER BG
Ja
De trouwerij is zo afgelopen
Maar
Over 10 minuten
Begint de begrafenis van Karla
Hee
Maak je nou niet druk
Het is hier tegenover!

1 opmerking:

  1. Heel cool!
    Ik vond de stiltes zelf pijnlijk worden,haha.
    x Sas

    BeantwoordenVerwijderen