dinsdag 5 oktober 2010

Een greep uit een stuk van Eindhoven tot Utrecht. Het gaat misschien nergens over, maar het is dan ook in één keer uitgetypt zonder er naar te kijken. Enjoy.

A - vrouw
B - man
C - vrouw
S - schrijver
G - God

C
ha daar ben je

B
nu even niet, oke
ze stelt het zich voor

C
wat

B
dat ik er ben

C
maar je bent er toch

B
hier?
doe je ogen dicht en zeg het maar
ben ik daar dan?
daar waar jij je ogen sluit
de wereld ophoudt en jijzelf begint
zit ik tussen je oogleden
AM I IN YOUR HEAD?

A
ja
ja
je bent er
je bent mooi

B
dank je

A
C, jij bent er ook
ik noem je c, is dat goed

C
ja joh

C
ben jij a of b

A
geen idee
moet je de schrijver vragen
maakt het uit

C
nee niet echt
het maakt niet echt uit

A
C?

C
ja?

A
zie jij hem

C
wie?

A
B?

C
hij is hier

B
ik ben hier

A
maar is hij ook daar?
zie je hem voor je
of speel je vals
heb je je ogen niet dicht?

C
moest dat
dat had ik niet gehoord
ik vond al
stom spel
als hij voor me staat
haha
nu snap ik het
[stilte]
ja hij is er
hij is alleen niet zichzelf
niet zo

B
mooi

C
precies

B
ik bedoelde dat het mooi geweest is
spel is klaar

C
hoe kan dat

B
wat

C
dat je daar niet zo mooi bent

A
ik vind je wel mooi
je hebt je pak aan

C
hihi
echt?
bij mij niet hoor
[gniffelt]

A
en zijn haar zit netjes
hij gaat ergens naartoe

C
zijn toekomst lijkt uitzichtloos
die jas heeft hij al jaren
dat kun je zien
helemaal versleten

A
hij heeft bloemen bij zich
verse van de veiling

C
hij heeft in een plantsoen geslapen
ik ruik bloemen

A
er steekt een roos uit zijn borstzak
een kleintje
ik ruik het

C
hij heeft een roos geplukt
die in zijn hals gewreven

A
hij pakt de fiets
of nee
de auto

C
steelt hij nou een fiets?
een auto?

B
ben ik al onderweg?

A
ja

C
ja

A
je gaat snel
als een speer

C
je rijdt traag
moe van het leven

B
ophouden?
of meer weten?

C
doorgaan
doorgaan
je bent er al

A
hier ook
hee
ik zie mezelf
je bent naar mij gekomen
ik heb een jurk aan
wat zie ik er stralend uit!

C
je bent naar haar gegaan
ik zie je
haha
wat zie je eruit?

A
hoe?

B
ja hoe?
zijn we samen?

C
ik weet het niet

B
ben ik alleen?
wat zie je?

C
nee
nee
dat kan niet
ik zeg het niet
je ontdekt het wel

A
je hebt mij nog
ik leef
hier zie je er mooi uit

C
wacht
je bent niet naar haar gekomen
je kwam hier
ik herkende mezelf niet

B
bij wie ben ik nou?

A
bij allebei

B
moet ik kiezen?
waarom moet ik dat nu weer doen?
kan de schrijver dat niet doen
altijd maar weer mensen belasten met een keuze
alsof ik een keuze héb
ik sta alleen maar symbool voor van alles
voor mensen zoals ik
zonder toekomst
met toekomst
wat je ervan maakt

S
wat wil je dan
wil je niet zelf beslissen
zelfbeschikking
ik ben god niet
ik maak je keuzes niet
de mens wikt
god beschikt
onzin

B
dus ik moet het zelf doen?

S
ja

B
mogen zij niet helpen?

S
nee

S
je moet het zelf doen

B
dus ik moet kiezen
tussen haar
en haar
tussen goed
en slecht

S
goed en slecht bepaal jij
kies je armoede
maar ben je gelukkig
of heb je straks geld
wat wil jij?

B
ik wil niks
ik wil niet kiezen
ik wil niet weten
kan ik het niet laten gaan
gewoon zoals het gaat

S
kun je doen
maar dan weet je nog niet
waar je leven naartoe gaat
wat het doel is
wat het punt is waar je heen wilt
wat je wilt doen

B
is dat erg
vind ik dat erg?

A
ik vind het niet erg
ik neem het leven zoals het komt
rijk worden
wat zou het
als ik maar gelukkig ben
en dat kan alleen maar in onwetendheid
en daar houd ik van
moet ik weten wat het leven met mij wil?
moet ik weten wat ik met mijn leven wil?
ik laat het zo ik laat het zo

C
ik niet hoor
ik ga op zoek
op zoek naar de waarheid
er is een doel
er is een doel toch
wat ik met dit leven moet

A
je moet het leven
dat moet je
meer moet je niet

C
doe ik doe ik
maar het leven is een speurtocht
ergens is een schatkist
diep onder de grond

A
leef je leven
anders ben je voor het weet
zelf onder de grond
en heb je alleen maar gezocht
eindigt je zoektocht in het toch onvermijdelijke

C
misschien is dat het doel

A
maar als dat het doel is
kun je beter lekker leven
springen dansen lachen leven genieten

B
dat is fijn
kies ik voor jou?

A
weet ik niet

A
doe je dat?
niet alleen voor het geld, hè

B
nee nee

C
wel dus

B
nee
zíj heeft geen doel
zíj wil nergens heen
dan blijft ze in elk geval bij me
mochten we dan een doel ontdekken

A
dan gaan we er samen voor

B
juist

B
sorry C

C
niet erg
ik zoek wel verder
naar een doel
een man
ik weet het niet
is dat hetzelfde misschien?

S
hehe
zijn jullie eruit?
we gaan hier afsluiten

A
mogen we niet nog langer blijven

B
ja nog even

C
please

S
nee dat kan niet
je moet nu kiezen

B
kiezen
godverdomde keuzes

S
haal god er nu niet bij
ik had al gekeken of ik hem in kon passen
als goddelijke tussenkomst ofzoiets
maar hij kon niet
en ik vind ook niet dat ik alles zomaar
op hem kan afschuiven weet je
los het zelf eens op

B
ja nee jij
lekker schrijvertje ben jij
miezerig ventje
jij maakt ons tot besluiteloze mensen

S
ja maar
ik bedoel het goed
jullie dienen als voorbeeld
voor de rest
vroeg of laat zul je moeten kiezen

B
ik neem mijn besluit
ik wil hier niet meer zijn
ik kies ervoor hier niet te zijn

G
en zo zal het geschieden

S
jij had toch geen tijd?

G
voor een goddelijke tussenkomst maak ik tijd...

1 opmerking:

  1. Gnagna, goddelijke interventie... Komt Hij ook in ons stuk? Je schrijft wel vaker iets over God. Zou ook best goed kunnen werken 'op het toneel'.

    Nice dat je verschillende personages verschillende opvattingen laat ventileren.

    I love how jij grote thema's, grote vragen met lichte humor aanpakt. De onnozelheid van de mens komt vaak terug, het onmachtige. Oeh... Er zijn schrijvers die het haten als hun werk geanalyseerd wordt... Ik hou snel op en zeg nog maar eens dat ik zin heb in onze samenwerking!

    BeantwoordenVerwijderen